Dzisiaj jest 31 Marca 2015, Wtorek, imieniny obchodzą:
Extra dodatek, dodano: 15 marca 2014

Trzeba się mieć na baczności

Niemal codziennie robimy zakupy w sklepach, na targowiskach, pokazach czy internecie. Płacimy za towar, podpisujemy umowy, licytujemy na aukcjach. Czasami okazuje się jednak, że towar nie spełnia naszych oczekiwań. Co wtedy? Jak uchronić się przed nieuczciwością i cwaniactwem niektórych handlarzy?

Do biura Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Gostyniu w 2013 roku trafiło 118 spraw, które wymagały wystąpienia do przedsiębiorców w związku z naruszeniem przez nich praw konsumentów. - Ponadto, w ramach bezpłatnego poradnictwa z udzielam konsumentom porad i informacji prawnej - informuje Eliza Nowak, Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Gostyniu. Porady polegają na pomocy w przygotowaniu różnego rodzaju pism np: zgłoszeń reklamacji, oświadczeń o odstąpieniu od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa i na odległość, oświadczeń o uchyleniu się od skutków prawnych umowy zawartej pod wpływem błędu.
Przybywa osób, które zgłaszają się ze sprawami dotyczącymi usług telekomunikacyjnych. - Operatorzy nie zawsze stosują uczciwe praktyki rynkowe i wprowadzają klientów w błąd przy zawieraniu umów. Często konsumenci decydują się na zawarcie umowy w  trakcie rozmowy telefonicznej z przedstawicielem Operatora. Następnie kurier przywozi konsumentowi umowę do podpisu, a ten, nie czytając, składa swój podpis. Później okazuje się, że konsument zawierając umowę zmienił Operatora, choć nie był tego świadomy - informuje Powiatowy Rzecznik Konsumentów. 
Warto wiedzieć, że w sytuacji kiedy konsument podejrzewa oszustwo ma prawo odstąpić od umowy przed upływem 10 dni od jej podpisania, jeżeli została zawarta poza lokalem przedsiębiorstwa (np.: przez telefon lub w mieszkaniu konsumenta). Oświadczenie o odstąpieniu od umowy powinno być sporządzone na piśmie i dostarczone operatorowi, z którym została zawarta nowa umowa lub wysłane listem poleconym.
Nie brakuje mieszkańców, którzy ulegają sprytnym manewrom sprzedawców na różnego rodzaju pokazach. Najczęściej są to osoby starsze, które chętnie odpowiadają na zaproszenia przedsiębiorców i biorą udział w pokazach organizowanych np. w restauracjach. - Trzeba pamiętać, że zaproszenie na pokaz to zazwyczaj zaproszenie na prezentację z ofertą sprzedaży: garnków, pościeli, cudotwórczych urządzeń. Celem pokazów jest sprzedaż oferowanych produktów, więc konsumenci nakłaniani są do zakupu drogich towarów - podkreśla rzecznik Eliza Nowak. - Trzeba  się mieć na baczności, aby nie ulec technikom stosownym przez sprzedawców i nie kupić  najdroższych garnków w życiu - ostrzega. Jeśli konsument podpisał umowę na pokazie może pisemnie od niej odstąpić w terminie 10 dni od jej zawarcia oraz zwrócić towar w terminie 14 dni.
Porady rzecznika konsumentów są bezpłatne. - Rzecznik konsumentów może wytaczać powództwa na rzecz konsumentów oraz wstępować, za ich zgodą, do toczącego się postępowania w sprawach o ochronę interesów konsumentów. Rzecznik konsumentów jest zwolniony od uiszczania kosztów sądowych więc nie ponosi ich także konsument - dodaje powiatowy rzecznik konsumentów. W przypadku kiedy rzecznik tylko pomaga w przygotowaniu konsumentowi dokumentów do sądu, a konsument sam występuje przed sądem, ponosi opłaty sądowe zgodnie z ustawą o kosztach sądowych w sprawach cywilnych. 

W takich sytuacjach bezpłatną pomoc możemy uzyskać u Powiatowego Rzecznika Konsumentów, którego siedziba mieści się w budynku Starostwa Powiatowego w Gostyniu. Ponieważ dziś obchodzony jest Światowy Dzień Konsumentów, warto przypomnieć, na co możemy liczyć, przychodząc po pomoc.

Do biura Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Gostyniu w 2013 roku trafiło 118 spraw, które wymagały wystąpienia do przedsiębiorców w związku z naruszeniem przez nich praw konsumentów. - Ponadto w ramach bezpłatnego poradnictwa udzielam konsumentom porad i informacji prawnej - informuje Eliza Nowak, Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Gostyniu. Porady polegają na pomocy w przygotowaniu różnego rodzaju pism np. zgłoszeń reklamacji, oświadczeń o odstąpieniu od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa i na odległość, oświadczeń o uchyleniu się od skutków prawnych umowy zawartej pod wpływem błędu.

Przybywa osób, które zgłaszają się ze sprawami dotyczącymi usług telekomunikacyjnych. - Operatorzy nie zawsze stosują uczciwe praktyki rynkowe i wprowadzają klientów w błąd przy zawieraniu umów. Często konsumenci decydują się na zawarcie umowy w trakcie rozmowy telefonicznej z przedstawicielem operatora. Następnie kurier przywozi konsumentowi umowę do podpisu, a ten, nie czytając, składa swój podpis. Później okazuje się, że konsument zawierając umowę, zmienił operatora, choć nie był tego świadomy - informuje Powiatowy Rzecznik Konsumentów. 

Warto wiedzieć, że w sytuacji, kiedy konsument podejrzewa oszustwo, ma prawo odstąpić od umowy przed upływem 10 dni od jej podpisania, jeżeli została zawarta poza lokalem przedsiębiorstwa (np. przez telefon lub w mieszkaniu konsumenta). Oświadczenie o odstąpieniu od umowy powinno być sporządzone na piśmie i dostarczone operatorowi, z którym została zawarta nowa umowa lub wysłane listem poleconym.

Nie brakuje mieszkańców, którzy ulegają sprytnym manewrom sprzedawców na różnego rodzaju pokazach. Najczęściej są to osoby starsze, które chętnie odpowiadają na zaproszenia przedsiębiorców i biorą udział w pokazach organizowanych np. w restauracjach. - Trzeba pamiętać, że zaproszenie na pokaz to zazwyczaj zaproszenie na prezentację z ofertą sprzedaży: garnków, pościeli, cudotwórczych urządzeń. Celem pokazów jest sprzedaż oferowanych produktów, więc konsumenci nakłaniani są do zakupu drogich towarów - podkreśla rzecznik Eliza Nowak. - Trzeba się mieć na baczności, aby nie ulec technikom stosowanym przez sprzedawców i nie kupić najdroższych garnków w życiu - ostrzega. Jeśli konsument podpisał umowę na pokazie, może pisemnie od niej odstąpić w terminie 10 dni od jej zawarcia oraz zwrócić towar w terminie 14 dni.

Porady rzecznika konsumentów są bezpłatne. - Rzecznik konsumentów może wytaczać powództwa na rzecz konsumentów oraz wstępować, za ich zgodą, do toczącego się postępowania w sprawach o ochronę interesów konsumentów. Rzecznik konsumentów jest zwolniony od uiszczania kosztów sądowych, więc nie ponosi ich także konsument - dodaje Powiatowy Rzecznik Konsumentów. W przypadku kiedy rzecznik tylko pomaga w przygotowaniu konsumentowi dokumentów do sądu, a konsument sam występuje przed sądem, ponosi opłaty sądowe zgodnie z ustawą o kosztach sądowych w sprawach cywilnych. 

MiS fot. arch. G24 

Czytaj również

Komentarze (0)

Drogi Czytelniku! - Dobrze wiesz, że w sieci nie jesteś anonimowy, a zamieszczając tu swój komentarz bierzesz za niego pełną odpowiedzialność. Wyrażając swoje zdanie, uszanuj proszę poglądy innych – Komentuj. Nie obrażaj! Redakcja portalu Gostyń24.pl zastrzega sobie prawo do ingerowania lub całkowitego usuwania komentarzy jeżeli nie będą zgodne z tematem, zasadami współżycia społecznego, a także, gdy będą naruszały normy prawne i obyczajowe.

Dodaj komentarz

dodaj
Gwiazdy, 10 marca 20150

Każdy film to wyzwanie

Marta Żmuda-Trzebiatowska uważa, że nigdy nie wiadomo, czy film, w którym weźmie się udział, będzie doceniony przez krytyków i obsypany nagrodami, czy okaże się klapą.

więcej
Styl życia, 26 marca 20150

Polacy chcą jeść zdrowo

Polska może stać się europejskim liderem produkcji żywności ekologicznej. W ciągu ostatniego roku popyt na żywność ekologiczną wzrósł o 20 proc.

więcej
Pełna kultura, 14 stycznia 20150

Bilety online

70 proc. biletów na wydarzenia muzyczne, kulturalne i sportowe jest kupowanych online. Co piąty przez urządzenie mobilne.

więcej
Rozmaitości, 11 marca 20150

Aktywność fizyczna

Zanim zaczniemy uprawiać sport, powinniśmy poddać się kontroli stanu wydolności i sprawności organizmu. To może zapobiec kontuzjom i urazom.

więcej
Konsument, 26 marca 20150

Świąteczne wydatki Polaków

Średnio 363 zł wyda polska rodzina na Święta Wielkanocne. To nieco mniej niż na Boże Narodzenie, a według danych większy budżet planują mieszkańcy wsi.

więcej
Prawo, 03 lutego 20150

Ratunek dla zadłużonych

Zadłużeni we frankach nie są w sytuacji bez wyjścia. Mogą wystąpić o zmianę warunków umowy.

więcej
Zdrowie, 10 marca 20150

Coraz częstszy problem

Przewlekły stres i praca przy komputerze do późna to najczęstsze przyczyny bezsenności.

więcej
Biznes, 26 marca 20150

Lepiej niż przed rokiem

Sytuacja na rynku pracy się poprawia. Z powodu embarga spada jednak zatrudnienie przy pracach sezonowych w rolnictwie

więcej
  • Poleć nas znajomemu:

Złap aktualne okazje

Młot udarowy obrotowy MILWAUKEE KANGO 545S
2985,00 PLN
Pomniki
Blaty kuchenne
Szynka z komina
22,40 PLN
Schody
Książka - sejf
Szlifierka kątowa DEWALT D28136-QS, 125 mm, 1500W
479,00 PLN