Dzisiaj jest 29 Maja 2015, Piątek, imieniny obchodzą:
Extra dodatek, dodano: 15 marca 2014

Trzeba się mieć na baczności

Niemal codziennie robimy zakupy w sklepach, na targowiskach, pokazach czy internecie. Płacimy za towar, podpisujemy umowy, licytujemy na aukcjach. Czasami okazuje się jednak, że towar nie spełnia naszych oczekiwań. Co wtedy? Jak uchronić się przed nieuczciwością i cwaniactwem niektórych handlarzy?

Do biura Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Gostyniu w 2013 roku trafiło 118 spraw, które wymagały wystąpienia do przedsiębiorców w związku z naruszeniem przez nich praw konsumentów. - Ponadto, w ramach bezpłatnego poradnictwa z udzielam konsumentom porad i informacji prawnej - informuje Eliza Nowak, Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Gostyniu. Porady polegają na pomocy w przygotowaniu różnego rodzaju pism np: zgłoszeń reklamacji, oświadczeń o odstąpieniu od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa i na odległość, oświadczeń o uchyleniu się od skutków prawnych umowy zawartej pod wpływem błędu.
Przybywa osób, które zgłaszają się ze sprawami dotyczącymi usług telekomunikacyjnych. - Operatorzy nie zawsze stosują uczciwe praktyki rynkowe i wprowadzają klientów w błąd przy zawieraniu umów. Często konsumenci decydują się na zawarcie umowy w  trakcie rozmowy telefonicznej z przedstawicielem Operatora. Następnie kurier przywozi konsumentowi umowę do podpisu, a ten, nie czytając, składa swój podpis. Później okazuje się, że konsument zawierając umowę zmienił Operatora, choć nie był tego świadomy - informuje Powiatowy Rzecznik Konsumentów. 
Warto wiedzieć, że w sytuacji kiedy konsument podejrzewa oszustwo ma prawo odstąpić od umowy przed upływem 10 dni od jej podpisania, jeżeli została zawarta poza lokalem przedsiębiorstwa (np.: przez telefon lub w mieszkaniu konsumenta). Oświadczenie o odstąpieniu od umowy powinno być sporządzone na piśmie i dostarczone operatorowi, z którym została zawarta nowa umowa lub wysłane listem poleconym.
Nie brakuje mieszkańców, którzy ulegają sprytnym manewrom sprzedawców na różnego rodzaju pokazach. Najczęściej są to osoby starsze, które chętnie odpowiadają na zaproszenia przedsiębiorców i biorą udział w pokazach organizowanych np. w restauracjach. - Trzeba pamiętać, że zaproszenie na pokaz to zazwyczaj zaproszenie na prezentację z ofertą sprzedaży: garnków, pościeli, cudotwórczych urządzeń. Celem pokazów jest sprzedaż oferowanych produktów, więc konsumenci nakłaniani są do zakupu drogich towarów - podkreśla rzecznik Eliza Nowak. - Trzeba  się mieć na baczności, aby nie ulec technikom stosownym przez sprzedawców i nie kupić  najdroższych garnków w życiu - ostrzega. Jeśli konsument podpisał umowę na pokazie może pisemnie od niej odstąpić w terminie 10 dni od jej zawarcia oraz zwrócić towar w terminie 14 dni.
Porady rzecznika konsumentów są bezpłatne. - Rzecznik konsumentów może wytaczać powództwa na rzecz konsumentów oraz wstępować, za ich zgodą, do toczącego się postępowania w sprawach o ochronę interesów konsumentów. Rzecznik konsumentów jest zwolniony od uiszczania kosztów sądowych więc nie ponosi ich także konsument - dodaje powiatowy rzecznik konsumentów. W przypadku kiedy rzecznik tylko pomaga w przygotowaniu konsumentowi dokumentów do sądu, a konsument sam występuje przed sądem, ponosi opłaty sądowe zgodnie z ustawą o kosztach sądowych w sprawach cywilnych. 

W takich sytuacjach bezpłatną pomoc możemy uzyskać u Powiatowego Rzecznika Konsumentów, którego siedziba mieści się w budynku Starostwa Powiatowego w Gostyniu. Ponieważ dziś obchodzony jest Światowy Dzień Konsumentów, warto przypomnieć, na co możemy liczyć, przychodząc po pomoc.

Do biura Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Gostyniu w 2013 roku trafiło 118 spraw, które wymagały wystąpienia do przedsiębiorców w związku z naruszeniem przez nich praw konsumentów. - Ponadto w ramach bezpłatnego poradnictwa udzielam konsumentom porad i informacji prawnej - informuje Eliza Nowak, Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Gostyniu. Porady polegają na pomocy w przygotowaniu różnego rodzaju pism np. zgłoszeń reklamacji, oświadczeń o odstąpieniu od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa i na odległość, oświadczeń o uchyleniu się od skutków prawnych umowy zawartej pod wpływem błędu.

Przybywa osób, które zgłaszają się ze sprawami dotyczącymi usług telekomunikacyjnych. - Operatorzy nie zawsze stosują uczciwe praktyki rynkowe i wprowadzają klientów w błąd przy zawieraniu umów. Często konsumenci decydują się na zawarcie umowy w trakcie rozmowy telefonicznej z przedstawicielem operatora. Następnie kurier przywozi konsumentowi umowę do podpisu, a ten, nie czytając, składa swój podpis. Później okazuje się, że konsument zawierając umowę, zmienił operatora, choć nie był tego świadomy - informuje Powiatowy Rzecznik Konsumentów. 

Warto wiedzieć, że w sytuacji, kiedy konsument podejrzewa oszustwo, ma prawo odstąpić od umowy przed upływem 10 dni od jej podpisania, jeżeli została zawarta poza lokalem przedsiębiorstwa (np. przez telefon lub w mieszkaniu konsumenta). Oświadczenie o odstąpieniu od umowy powinno być sporządzone na piśmie i dostarczone operatorowi, z którym została zawarta nowa umowa lub wysłane listem poleconym.

Nie brakuje mieszkańców, którzy ulegają sprytnym manewrom sprzedawców na różnego rodzaju pokazach. Najczęściej są to osoby starsze, które chętnie odpowiadają na zaproszenia przedsiębiorców i biorą udział w pokazach organizowanych np. w restauracjach. - Trzeba pamiętać, że zaproszenie na pokaz to zazwyczaj zaproszenie na prezentację z ofertą sprzedaży: garnków, pościeli, cudotwórczych urządzeń. Celem pokazów jest sprzedaż oferowanych produktów, więc konsumenci nakłaniani są do zakupu drogich towarów - podkreśla rzecznik Eliza Nowak. - Trzeba się mieć na baczności, aby nie ulec technikom stosowanym przez sprzedawców i nie kupić najdroższych garnków w życiu - ostrzega. Jeśli konsument podpisał umowę na pokazie, może pisemnie od niej odstąpić w terminie 10 dni od jej zawarcia oraz zwrócić towar w terminie 14 dni.

Porady rzecznika konsumentów są bezpłatne. - Rzecznik konsumentów może wytaczać powództwa na rzecz konsumentów oraz wstępować, za ich zgodą, do toczącego się postępowania w sprawach o ochronę interesów konsumentów. Rzecznik konsumentów jest zwolniony od uiszczania kosztów sądowych, więc nie ponosi ich także konsument - dodaje Powiatowy Rzecznik Konsumentów. W przypadku kiedy rzecznik tylko pomaga w przygotowaniu konsumentowi dokumentów do sądu, a konsument sam występuje przed sądem, ponosi opłaty sądowe zgodnie z ustawą o kosztach sądowych w sprawach cywilnych. 

MiS fot. arch. G24 

Czytaj również

Komentarze (0)

Drogi Czytelniku! - Dobrze wiesz, że w sieci nie jesteś anonimowy, a zamieszczając tu swój komentarz bierzesz za niego pełną odpowiedzialność. Wyrażając swoje zdanie, uszanuj proszę poglądy innych – Komentuj. Nie obrażaj! Redakcja portalu Gostyń24.pl zastrzega sobie prawo do ingerowania lub całkowitego usuwania komentarzy jeżeli nie będą zgodne z tematem, zasadami współżycia społecznego, a także, gdy będą naruszały normy prawne i obyczajowe.

Dodaj komentarz

dodaj
Gwiazdy, 09 kwietnia 20150

Wraca z nową płytą

Natalia Kukulska: Wybrałam drogę artystycznej wolności. Publiczności się to podoba.

Natalia Kukulska: Wybrałam drogę artystycznej wolności. Publiczności się to podoba.Natalia Kukulska: Wybrałam drogę artystycznej wolności. Publiczności się to podoba.
więcej
Styl życia, 21 kwietnia 20150

Sport i zdrowe odżywianie

Polacy stawiają na zdrowy styl życia. Sprzedaż produktów związanych z kontrolą wagi rośnie o ok. 10 proc. rocznie.

więcej
Pełna kultura, 21 kwietnia 20150

Książki w nowym wymiarze

Polacy coraz chętniej sięgają po e-booki. Rynek sprzedaży książek elektronicznych rośnie bardzo szybko i, jak szacuje branża, w 2015 roku jego wartość wzrośnie do co najmniej 60 mln zł. 

więcej
Rozmaitości, 09 kwietnia 20150

Bezpieczeństwo i oszczędność

Sezon wymiany opon na letnie. Te dobrze dobrane zwiększają bezpieczeństwo i dają oszczędności.

więcej
Konsument, 26 marca 20150

Świąteczne wydatki Polaków

Średnio 363 zł wyda polska rodzina na Święta Wielkanocne. To nieco mniej niż na Boże Narodzenie, a według danych większy budżet planują mieszkańcy wsi.

więcej
Prawo, 07 kwietnia 20150

Nowe zasady badań lekarskich

Od początku kwietnia wstępne badania lekarskie dla pracowników odbywają się na nowych zasadach.

więcej
Zdrowie, 18 maja 20150

Najlepszą obroną jest atak

Granie na zwłokę w tej kwestii nigdy nie kończy się dobrze. Zamiast czekać na pojawienie się złych objawów, lepiej zawczasu wybrać się na badania profilaktyczne, zwłaszcza jeśli można je wykonać nieodpłatnie w miejscu swojego zamieszkania. Taką właśnie okazję będą już wkrótce mieli mieszkańcy Pępowa.

więcej
Biznes, 26 marca 20150

Lepiej niż przed rokiem

Sytuacja na rynku pracy się poprawia. Z powodu embarga spada jednak zatrudnienie przy pracach sezonowych w rolnictwie

więcej
  • Poleć nas znajomemu:

Złap aktualne okazje

Pomniki
Metka łososiowa
9,99 PLN
Oprawa okularowa damska - tworzywo - Genesis
492 PLN
Bratwurst
14,10 PLN
Avatary
od 170 PLN