Dzisiaj jest 1 Września 2014, Poniedziałek, imieniny obchodzą:
Extra dodatek, dodano: 15 marca 2014

Trzeba się mieć na baczności

Niemal codziennie robimy zakupy w sklepach, na targowiskach, pokazach czy internecie. Płacimy za towar, podpisujemy umowy, licytujemy na aukcjach. Czasami okazuje się jednak, że towar nie spełnia naszych oczekiwań. Co wtedy? Jak uchronić się przed nieuczciwością i cwaniactwem niektórych handlarzy?

Do biura Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Gostyniu w 2013 roku trafiło 118 spraw, które wymagały wystąpienia do przedsiębiorców w związku z naruszeniem przez nich praw konsumentów. - Ponadto, w ramach bezpłatnego poradnictwa z udzielam konsumentom porad i informacji prawnej - informuje Eliza Nowak, Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Gostyniu. Porady polegają na pomocy w przygotowaniu różnego rodzaju pism np: zgłoszeń reklamacji, oświadczeń o odstąpieniu od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa i na odległość, oświadczeń o uchyleniu się od skutków prawnych umowy zawartej pod wpływem błędu.
Przybywa osób, które zgłaszają się ze sprawami dotyczącymi usług telekomunikacyjnych. - Operatorzy nie zawsze stosują uczciwe praktyki rynkowe i wprowadzają klientów w błąd przy zawieraniu umów. Często konsumenci decydują się na zawarcie umowy w  trakcie rozmowy telefonicznej z przedstawicielem Operatora. Następnie kurier przywozi konsumentowi umowę do podpisu, a ten, nie czytając, składa swój podpis. Później okazuje się, że konsument zawierając umowę zmienił Operatora, choć nie był tego świadomy - informuje Powiatowy Rzecznik Konsumentów. 
Warto wiedzieć, że w sytuacji kiedy konsument podejrzewa oszustwo ma prawo odstąpić od umowy przed upływem 10 dni od jej podpisania, jeżeli została zawarta poza lokalem przedsiębiorstwa (np.: przez telefon lub w mieszkaniu konsumenta). Oświadczenie o odstąpieniu od umowy powinno być sporządzone na piśmie i dostarczone operatorowi, z którym została zawarta nowa umowa lub wysłane listem poleconym.
Nie brakuje mieszkańców, którzy ulegają sprytnym manewrom sprzedawców na różnego rodzaju pokazach. Najczęściej są to osoby starsze, które chętnie odpowiadają na zaproszenia przedsiębiorców i biorą udział w pokazach organizowanych np. w restauracjach. - Trzeba pamiętać, że zaproszenie na pokaz to zazwyczaj zaproszenie na prezentację z ofertą sprzedaży: garnków, pościeli, cudotwórczych urządzeń. Celem pokazów jest sprzedaż oferowanych produktów, więc konsumenci nakłaniani są do zakupu drogich towarów - podkreśla rzecznik Eliza Nowak. - Trzeba  się mieć na baczności, aby nie ulec technikom stosownym przez sprzedawców i nie kupić  najdroższych garnków w życiu - ostrzega. Jeśli konsument podpisał umowę na pokazie może pisemnie od niej odstąpić w terminie 10 dni od jej zawarcia oraz zwrócić towar w terminie 14 dni.
Porady rzecznika konsumentów są bezpłatne. - Rzecznik konsumentów może wytaczać powództwa na rzecz konsumentów oraz wstępować, za ich zgodą, do toczącego się postępowania w sprawach o ochronę interesów konsumentów. Rzecznik konsumentów jest zwolniony od uiszczania kosztów sądowych więc nie ponosi ich także konsument - dodaje powiatowy rzecznik konsumentów. W przypadku kiedy rzecznik tylko pomaga w przygotowaniu konsumentowi dokumentów do sądu, a konsument sam występuje przed sądem, ponosi opłaty sądowe zgodnie z ustawą o kosztach sądowych w sprawach cywilnych. 

W takich sytuacjach bezpłatną pomoc możemy uzyskać u Powiatowego Rzecznika Konsumentów, którego siedziba mieści się w budynku Starostwa Powiatowego w Gostyniu. Ponieważ dziś obchodzony jest Światowy Dzień Konsumentów, warto przypomnieć, na co możemy liczyć, przychodząc po pomoc.

Do biura Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Gostyniu w 2013 roku trafiło 118 spraw, które wymagały wystąpienia do przedsiębiorców w związku z naruszeniem przez nich praw konsumentów. - Ponadto w ramach bezpłatnego poradnictwa udzielam konsumentom porad i informacji prawnej - informuje Eliza Nowak, Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Gostyniu. Porady polegają na pomocy w przygotowaniu różnego rodzaju pism np. zgłoszeń reklamacji, oświadczeń o odstąpieniu od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa i na odległość, oświadczeń o uchyleniu się od skutków prawnych umowy zawartej pod wpływem błędu.

Przybywa osób, które zgłaszają się ze sprawami dotyczącymi usług telekomunikacyjnych. - Operatorzy nie zawsze stosują uczciwe praktyki rynkowe i wprowadzają klientów w błąd przy zawieraniu umów. Często konsumenci decydują się na zawarcie umowy w trakcie rozmowy telefonicznej z przedstawicielem operatora. Następnie kurier przywozi konsumentowi umowę do podpisu, a ten, nie czytając, składa swój podpis. Później okazuje się, że konsument zawierając umowę, zmienił operatora, choć nie był tego świadomy - informuje Powiatowy Rzecznik Konsumentów. 

Warto wiedzieć, że w sytuacji, kiedy konsument podejrzewa oszustwo, ma prawo odstąpić od umowy przed upływem 10 dni od jej podpisania, jeżeli została zawarta poza lokalem przedsiębiorstwa (np. przez telefon lub w mieszkaniu konsumenta). Oświadczenie o odstąpieniu od umowy powinno być sporządzone na piśmie i dostarczone operatorowi, z którym została zawarta nowa umowa lub wysłane listem poleconym.

Nie brakuje mieszkańców, którzy ulegają sprytnym manewrom sprzedawców na różnego rodzaju pokazach. Najczęściej są to osoby starsze, które chętnie odpowiadają na zaproszenia przedsiębiorców i biorą udział w pokazach organizowanych np. w restauracjach. - Trzeba pamiętać, że zaproszenie na pokaz to zazwyczaj zaproszenie na prezentację z ofertą sprzedaży: garnków, pościeli, cudotwórczych urządzeń. Celem pokazów jest sprzedaż oferowanych produktów, więc konsumenci nakłaniani są do zakupu drogich towarów - podkreśla rzecznik Eliza Nowak. - Trzeba się mieć na baczności, aby nie ulec technikom stosowanym przez sprzedawców i nie kupić najdroższych garnków w życiu - ostrzega. Jeśli konsument podpisał umowę na pokazie, może pisemnie od niej odstąpić w terminie 10 dni od jej zawarcia oraz zwrócić towar w terminie 14 dni.

Porady rzecznika konsumentów są bezpłatne. - Rzecznik konsumentów może wytaczać powództwa na rzecz konsumentów oraz wstępować, za ich zgodą, do toczącego się postępowania w sprawach o ochronę interesów konsumentów. Rzecznik konsumentów jest zwolniony od uiszczania kosztów sądowych, więc nie ponosi ich także konsument - dodaje Powiatowy Rzecznik Konsumentów. W przypadku kiedy rzecznik tylko pomaga w przygotowaniu konsumentowi dokumentów do sądu, a konsument sam występuje przed sądem, ponosi opłaty sądowe zgodnie z ustawą o kosztach sądowych w sprawach cywilnych. 

MiS fot. arch. G24 

Czytaj również

Komentarze (0)

Drogi Czytelniku! - Dobrze wiesz, że w sieci nie jesteś anonimowy, a zamieszczając tu swój komentarz bierzesz za niego pełną odpowiedzialność. Wyrażając swoje zdanie, uszanuj proszę poglądy innych – Komentuj. Nie obrażaj! Redakcja portalu Gostyń24.pl zastrzega sobie prawo do ingerowania lub całkowitego usuwania komentarzy jeżeli nie będą zgodne z tematem, zasadami współżycia społecznego, a także, gdy będą naruszały normy prawne i obyczajowe.

Dodaj komentarz

dodaj
Gwiazdy, 27 sierpnia 20140

Wystąpi w operze tanecznej

Edyta Herbuś: możliwość występowania w operze „Salome” w Teatrze Narodowym w Pradze to dla mnie bardzo duże wyróżnienie

więcej
Styl życia, 27 sierpnia 20140

Zakościelny został strażakiem

Maciej Zakościelny o pracy na planie „Strażaków”: pożar, 13 godzin w pełnym wyposażeniu i oświadczyny

więcej
Pełna kultura, 27 sierpnia 20140

Nowa płyta Kasi Stankiewicz

We wrześniu premiera płyty Kasi Stankiewicz zatytułowanej „Lucy and the Loop”

więcej
Rozmaitości, 31 sierpnia 20140

Druga strona chaosu.

Zdobywałaś kolejne szczeble kariery, a teraz siedzisz w domu z maleńkim dzieckiem i nie potrafisz odnaleźć się w tej nowej sytuacji?

więcej
Konsument, 27 sierpnia 20140

Jemy coraz więcej drobiu

Od kilku lat spożycie mięsa drobiowego w Polsce rośnie o pół kilograma rocznie. Statystyczny Polak zjada ok. 27 kg białego mięsa.

więcej
Prawo, 27 sierpnia 20141

Pracują nad umowami

Umowy-zlecenia staną się mniej atrakcyjne dla pracodawców. Nad zmianami pracuje Sejm.

więcej
Zdrowie, 19 sierpnia 20141

Rusz się na badanie

Ponad 90 proc. Polek lekceważy badania profilaktyczne. Brakuje im motywacji do zmiany stylu życia

więcej
Biznes, 27 sierpnia 20140

Boleśnie odczuli skutki

Konflikt na Ukrainie ogranicza eksport polskich ciągników. Rośnie za to sprzedaż na Zachód

więcej
  • Poleć nas znajomemu:

Złap aktualne okazje

Wątrobianka folia
8,90 PLN 9,90 PLN
531 828 244 PLN
PROMOCJA!!!
od 59,00; PLN
PROMOCJA GRAPHITE
445,00; PLN 499,00; PLN
Łopatka z przyprawami
17,20 PLN 19,30 PLN
Prądy diadynamiczne
6.00 zł PLN
super okazja. NOWE M PLN