Dzisiaj jest 25 Października 2014, Sobota, imieniny obchodzą:
Extra dodatek, dodano: 15 marca 2014

Trzeba się mieć na baczności

Niemal codziennie robimy zakupy w sklepach, na targowiskach, pokazach czy internecie. Płacimy za towar, podpisujemy umowy, licytujemy na aukcjach. Czasami okazuje się jednak, że towar nie spełnia naszych oczekiwań. Co wtedy? Jak uchronić się przed nieuczciwością i cwaniactwem niektórych handlarzy?

Do biura Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Gostyniu w 2013 roku trafiło 118 spraw, które wymagały wystąpienia do przedsiębiorców w związku z naruszeniem przez nich praw konsumentów. - Ponadto, w ramach bezpłatnego poradnictwa z udzielam konsumentom porad i informacji prawnej - informuje Eliza Nowak, Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Gostyniu. Porady polegają na pomocy w przygotowaniu różnego rodzaju pism np: zgłoszeń reklamacji, oświadczeń o odstąpieniu od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa i na odległość, oświadczeń o uchyleniu się od skutków prawnych umowy zawartej pod wpływem błędu.
Przybywa osób, które zgłaszają się ze sprawami dotyczącymi usług telekomunikacyjnych. - Operatorzy nie zawsze stosują uczciwe praktyki rynkowe i wprowadzają klientów w błąd przy zawieraniu umów. Często konsumenci decydują się na zawarcie umowy w  trakcie rozmowy telefonicznej z przedstawicielem Operatora. Następnie kurier przywozi konsumentowi umowę do podpisu, a ten, nie czytając, składa swój podpis. Później okazuje się, że konsument zawierając umowę zmienił Operatora, choć nie był tego świadomy - informuje Powiatowy Rzecznik Konsumentów. 
Warto wiedzieć, że w sytuacji kiedy konsument podejrzewa oszustwo ma prawo odstąpić od umowy przed upływem 10 dni od jej podpisania, jeżeli została zawarta poza lokalem przedsiębiorstwa (np.: przez telefon lub w mieszkaniu konsumenta). Oświadczenie o odstąpieniu od umowy powinno być sporządzone na piśmie i dostarczone operatorowi, z którym została zawarta nowa umowa lub wysłane listem poleconym.
Nie brakuje mieszkańców, którzy ulegają sprytnym manewrom sprzedawców na różnego rodzaju pokazach. Najczęściej są to osoby starsze, które chętnie odpowiadają na zaproszenia przedsiębiorców i biorą udział w pokazach organizowanych np. w restauracjach. - Trzeba pamiętać, że zaproszenie na pokaz to zazwyczaj zaproszenie na prezentację z ofertą sprzedaży: garnków, pościeli, cudotwórczych urządzeń. Celem pokazów jest sprzedaż oferowanych produktów, więc konsumenci nakłaniani są do zakupu drogich towarów - podkreśla rzecznik Eliza Nowak. - Trzeba  się mieć na baczności, aby nie ulec technikom stosownym przez sprzedawców i nie kupić  najdroższych garnków w życiu - ostrzega. Jeśli konsument podpisał umowę na pokazie może pisemnie od niej odstąpić w terminie 10 dni od jej zawarcia oraz zwrócić towar w terminie 14 dni.
Porady rzecznika konsumentów są bezpłatne. - Rzecznik konsumentów może wytaczać powództwa na rzecz konsumentów oraz wstępować, za ich zgodą, do toczącego się postępowania w sprawach o ochronę interesów konsumentów. Rzecznik konsumentów jest zwolniony od uiszczania kosztów sądowych więc nie ponosi ich także konsument - dodaje powiatowy rzecznik konsumentów. W przypadku kiedy rzecznik tylko pomaga w przygotowaniu konsumentowi dokumentów do sądu, a konsument sam występuje przed sądem, ponosi opłaty sądowe zgodnie z ustawą o kosztach sądowych w sprawach cywilnych. 

W takich sytuacjach bezpłatną pomoc możemy uzyskać u Powiatowego Rzecznika Konsumentów, którego siedziba mieści się w budynku Starostwa Powiatowego w Gostyniu. Ponieważ dziś obchodzony jest Światowy Dzień Konsumentów, warto przypomnieć, na co możemy liczyć, przychodząc po pomoc.

Do biura Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Gostyniu w 2013 roku trafiło 118 spraw, które wymagały wystąpienia do przedsiębiorców w związku z naruszeniem przez nich praw konsumentów. - Ponadto w ramach bezpłatnego poradnictwa udzielam konsumentom porad i informacji prawnej - informuje Eliza Nowak, Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Gostyniu. Porady polegają na pomocy w przygotowaniu różnego rodzaju pism np. zgłoszeń reklamacji, oświadczeń o odstąpieniu od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa i na odległość, oświadczeń o uchyleniu się od skutków prawnych umowy zawartej pod wpływem błędu.

Przybywa osób, które zgłaszają się ze sprawami dotyczącymi usług telekomunikacyjnych. - Operatorzy nie zawsze stosują uczciwe praktyki rynkowe i wprowadzają klientów w błąd przy zawieraniu umów. Często konsumenci decydują się na zawarcie umowy w trakcie rozmowy telefonicznej z przedstawicielem operatora. Następnie kurier przywozi konsumentowi umowę do podpisu, a ten, nie czytając, składa swój podpis. Później okazuje się, że konsument zawierając umowę, zmienił operatora, choć nie był tego świadomy - informuje Powiatowy Rzecznik Konsumentów. 

Warto wiedzieć, że w sytuacji, kiedy konsument podejrzewa oszustwo, ma prawo odstąpić od umowy przed upływem 10 dni od jej podpisania, jeżeli została zawarta poza lokalem przedsiębiorstwa (np. przez telefon lub w mieszkaniu konsumenta). Oświadczenie o odstąpieniu od umowy powinno być sporządzone na piśmie i dostarczone operatorowi, z którym została zawarta nowa umowa lub wysłane listem poleconym.

Nie brakuje mieszkańców, którzy ulegają sprytnym manewrom sprzedawców na różnego rodzaju pokazach. Najczęściej są to osoby starsze, które chętnie odpowiadają na zaproszenia przedsiębiorców i biorą udział w pokazach organizowanych np. w restauracjach. - Trzeba pamiętać, że zaproszenie na pokaz to zazwyczaj zaproszenie na prezentację z ofertą sprzedaży: garnków, pościeli, cudotwórczych urządzeń. Celem pokazów jest sprzedaż oferowanych produktów, więc konsumenci nakłaniani są do zakupu drogich towarów - podkreśla rzecznik Eliza Nowak. - Trzeba się mieć na baczności, aby nie ulec technikom stosowanym przez sprzedawców i nie kupić najdroższych garnków w życiu - ostrzega. Jeśli konsument podpisał umowę na pokazie, może pisemnie od niej odstąpić w terminie 10 dni od jej zawarcia oraz zwrócić towar w terminie 14 dni.

Porady rzecznika konsumentów są bezpłatne. - Rzecznik konsumentów może wytaczać powództwa na rzecz konsumentów oraz wstępować, za ich zgodą, do toczącego się postępowania w sprawach o ochronę interesów konsumentów. Rzecznik konsumentów jest zwolniony od uiszczania kosztów sądowych, więc nie ponosi ich także konsument - dodaje Powiatowy Rzecznik Konsumentów. W przypadku kiedy rzecznik tylko pomaga w przygotowaniu konsumentowi dokumentów do sądu, a konsument sam występuje przed sądem, ponosi opłaty sądowe zgodnie z ustawą o kosztach sądowych w sprawach cywilnych. 

MiS fot. arch. G24 

Czytaj również

Komentarze (0)

Drogi Czytelniku! - Dobrze wiesz, że w sieci nie jesteś anonimowy, a zamieszczając tu swój komentarz bierzesz za niego pełną odpowiedzialność. Wyrażając swoje zdanie, uszanuj proszę poglądy innych – Komentuj. Nie obrażaj! Redakcja portalu Gostyń24.pl zastrzega sobie prawo do ingerowania lub całkowitego usuwania komentarzy jeżeli nie będą zgodne z tematem, zasadami współżycia społecznego, a także, gdy będą naruszały normy prawne i obyczajowe.

Dodaj komentarz

dodaj
Gwiazdy, 20 października 20140

Będzie reklamował ryby

Michel Moran twarzą producenta śledzi Lisner.

więcej
Styl życia, 20 października 20140

I jak tu nie biegać

Beata Sadowska przygotowuje się do udziału w maratonie w Nowym Jorku.

więcej
Pełna kultura, 20 października 20140

Jeszcze więcej "idiotek"


Nowa edycja słynnej powieści „Idiotka. Miłość w Nowym Jorku” Hanny Bakuły wkrótce w księgarniach. Autorka już pracuje nad kolejnymi tomami cyklu opowieści o malarce Molly.

więcej
Rozmaitości, 20 października 20140

Nikt nie jest niezastąpiony

Karolina Malinowska: Bycie perfekcyjną panią domu jest czasami trudniejsze niż bycie perfekcyjnym szefem wielkiej korporacji.

więcej
Konsument, 20 października 20140

Lepiej dla konsumentów


Pod koniec roku wejdzie w życie nowe prawo konsumenckie. E-sklepy rozpoczęły przygotowania.

więcej
Prawo, 20 października 20140

Znaki towarowe w internecie


Znaki towarowe słabo chronione w nazwach domen internetowych i wyszukiwarkach.

więcej
Zdrowie, 20 października 20140

Zdrowe przekąski

Małgorzata Socha: wybieram przekąski z błonnikiem i do tego też zachęcam innych.

więcej
Biznes, 20 października 20140

Znikną bramki na autostradach

Już za rok możliwy pilotażowy elektroniczny pobór opłat na autostradach.

więcej
  • Poleć nas znajomemu:

Złap aktualne okazje

Prądy diadynamiczne
6.00 zł PLN
**BABY-RAJ**ŚLICZNE ŁÓŻECZKO- 2 KOLORY **
199,00 PLN 250,00 PLN
Auto na wynajem
tel. 519-064-821 PLN
ST 225KM Bardzo Ładny - ZOBACZ !!!
33400 PLN
531 828 244 PLN
Buty sportowe REEBOK
179,00 PLN 249,00 PLN
OSZCZĘDNY - BEZDYMOWY
0D 2000 zł PLN